آمار باورنکردنی بازدید از موزه‌های جهان در ۲۰۲۰

اسماء بهتاش
23 فروردین 1400

بازدید از ۱۰۰ موزه و گالری برتر جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا ۷۷ درصد کاهش یافت. تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۲۰ به ۵۴ میلیون نفر رسید، در حالیکه در سال ۲۰۱۹ این آمار ۲۳۰ میلیون نفر بود. این کاهش در آمار بازدید موزه‌ها بی‌سابقه بوده است.
یک نظرسنجی هر ساله توسط روزنامه هنر (Art Newspaper) انجام می‌پذیرد که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد موزه‌های مشهور جهان در چه سال‌هایی بیشترین بازدید را داشته‌اند و محبوب‌ترین نمایشگاه‌ها در چه شهرهایی برگزار شده اند.
آمار سال ۲۰۲۰ باورنکردنی است. سال گذشته بسیاری از موزه‌ها و گالری‌ها به اجبار تعطیل شده و تعداد بازدیدکنندگان و میزان درآمد آنها به شدت کاهش یافته است.
موزه لوور در پاریس همچنان جایگاه خود را به عنوان پربازدیدترین موزه جهان حفظ کرده است. پیش از فوریه ۲۰۲۰، روزانه حداقل ۱۰,۰۰۰ نفر از این موزه بازدید می‌کردند اما در طول سال گذشته تعداد کل بازدیدکنندگان ۷۲ درصد کاهش یافته و به ۲,۷ میلیون نفر رسید. درآمد این موزه نیز تقریبا ۹۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

آلیسون کول، سردبیر روزنامه هنر، گفت:

«در یک سال عادی، بیش از 9 میلیون نفر برای تماشای تابلوی مونالیزا به موزه لوور مراجعه می‌کردند.»

تیت مدرن لندن که بسیاری از نمایشگاه‌های مشهور درآن برگزار می شود، دومین جایگاه را در آمار کاهش بازدیدکنندگان به خود اختصاص داده است. آمار بازدید از این موزه ۷۷ درصد کاهش یافته و تعداد بازدیدکنندگان آن به ۱,۴ میلیون نفر رسیده است. این موزه ۱۷۳ روز بسته بوده و گفته می‌شود که حدود ۵۶ میلیون پوند از دست داده است.
موزه بریتانیا که جزو ۹ موزه برتر انگلستان و چهارمین موزه مشهور جهان است، در سال گذشته ۲۰۸ روز بسته بوده و تعداد بازدیدکنندگان آن با کاهش ۸۰ درصدی به ۱,۳ میلیون نفر رسید.
بازدید از موزه واتیکان نیز ۸۱ درصد کاهش یافته است. پنجمین موزه در این لیست، رینا سوفیا در مادرید است که فقط ۸۰ روز تعطیل بود. نگارخانه ملی لندن (National Gallery) ۱۵۵ روز و موزه هنر متروپولیتن در نیویورک ۲۰۲ روز تعطیل شد.
موزه هنرهای معاصر قرن بیست‌ویکم در ژاپن به عنوان پربازدیدترین موزه آسیا، تنها ۶۶ روز بسته بوده است اما تعداد بازدیدکنندگان آن ۶۳ درصد کاهش یافت.

سردبیر روزنامه هنر اظهار کرده:

«با اینکه پیش بینی می‌شود در ۱۷ ماه مه دوباره موزه‌ها برای بازدید عموم باز شوند اما کاهش ظرفیت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کمبود گردشگر به معنای این است که احتمالا ۴ سال زمان نیاز باشد تا بیشتر موزه‌های بزرگ جهان به شرایط قبل از کرونا بازگردند.»

طبق گفته سردبیر روزنامه هنر، به طور کلی ۴۱,۰۰۰ روز تعطیلی اجباری برای موزه‌های بزرگ جهان معادل با ۱۱۲ سال بازدید از دست رفته و صدها میلیون پوند درآمد از دست رفته می‌باشد.
این آمار در آمریکا از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. تعطیلی موزه‌های آمریکا از ۷۵ روز تا ۲۲۵ روز متغیر بود.
موزه‌های نیوزیلند کمترین تاثیر را از پاندمی کرونا پذیرفته‌اند. به عنوان مثال، موزه‌های آن به مدت ۵۴ روز تعطیل شد و تعداد بازدیدکنندگان ۲۸ درصد کاهش یافت.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *