کاهش 60 تا 80 درصدی تعداد گردشگران بین المللی در سال 2020

هواپیماهای کارتونی در حال خارج شدن از زمین
اسماء بهتاش
1 خرداد 1399

گردشگری بین المللی در سه ماهه اول سال 2020، 22 درصد کاهش یافته و ممکن است این میزان در طول سال به 60 تا 80 درصد برسد. کاهش تعداد گردشگران بین المللی به 67 میلیون تا ماه مارس باعث کاهش صادرات به میزان 80 میلیارد دلار آمریکا شده است. سازمان جهانی گردشگری با توجه به وقوع بحران اخیر، سه سناریوی احتمالی برای آینده توصیف کرده است.
طبق آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری، کرونا باعث کاهش 22 درصدی تعداد گردشگران بین المللی در سه ماهه اول 2020 شده است. طبق آژانس تخصصی سازمان ملل متحد، این بحران می تواند آمار سالانه را در مقایسه با سال 2019 بین 60 تا 80 درصد کاهش دهد. این امر کسب درآمد میلیون ها نفر را در معرض خطر قرار داده و سرعت پیشرفت اهداف توسعه پایدار را کاهش داده است.
زوراب پلولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، اظهار دارد: «جهان با یک بحران بی سابقه سلامت و بهداشت روبرو است. گردشگری با میلیون ها شغل در معرض خطر، یکی از پرفشارترین بخش های اقتصاد است.»
در ماه مارس، تعداد گردشگران در بسیاری از کشورها 57 درصد کاهش یافت. آسیا و اقیانوس آرام (کاهش 33 میلیون گردشگر)، بیشترین تاثیر را نسبت به اروپا داشته اند. در اروپا گرچه درصد کاهش پایین است اما حجم آن نسبتا بالا است (کاهش 22 میلیون گردشگر).

نمودار آمار گردشگران بین‌المللی 2019 و سه ماهه اول 2020
گردشگران بین المللی، 2019 و سه ماه اول 2020 (درصد تغییرات)

سناریوی گردشگری بین المللی 2020

چشم اندازهای مختلفی برای گردشگری امسال چندین بار توصیف شده اند و همچنان نتیجه نهایی حاصل نشده است. در حال حاضر پیش بینی می شود که امسال تعداد گردشگران 60 تا 80 درصد کاهش یابد. این میزان به سرعت مهار ویروس، کاهش محدودیت های سفر و باز شدن مرزها بستگی دارد. سناریوی زیر برای سال 2020 براساس سه تاریخ احتمالی باز شدن مرزهای بین المللی بیان شده است.
سناریوی 1: کاهش 58 درصدی در صورتی که مرزهای بین المللی در اوایل ماه ژوئن باز شده و محدودیت های سفر کاهش یابند.
سناریوی 2: کاهش 70 درصدی در صورتی که مرزهای بین المللی در اوایل ماه سپتامبر باز شده و محدودیت های سفر کاهش یابند.
سناریوی 3: کاهش 78 درصدی در صورتی که مرزهای بین المللی در اوایل ماه دسامبر باز شده و محدودیت های سفر کاهش یابند.

درصد تغییرات ماهانه گردشگران بین المللی در سال 2020

نکته: سناریوهای نشان داده شده در این نمودار، پیش بینی نیستند. این اطلاعات، تغییرات ماهانه تعداد گردشگران را با توجه به زمان باز شدن مرزها و کاهش محدودیت های سفر نشان می دهد.
براساس این سناریوها، تاثیر نبود تقاضا بر گردشگری بین المللی می تواند به این معنی باشد:
• کاهش 850 میلیون تا 1.1 میلیارد تعداد گردشگران بین المللی
• کاهش 910 میلیارد دلار تا 1.2 تریلیون دلار درآمد حاصل از گردشگری
• 100 تا 120 میلیون شغل گردشگری در معرض خطر

منبع: سازمان جهانی گردشگری

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *