چرا هواپیماها معمولا سفید رنگ هستند؟

هواپیمای سفید در آسمان
اسماء بهتاش
1 خرداد 1399

شاید بیشتر مسافران به این سوال فکر کرده و هرگز پاسخ آن را نیافته‌اند که چرا هواپیماها معمولا به رنگ سفید هستند؟ در این مطلب از آذربلیط چهار دلیل برای انتخاب رنگ سفید هواپیماها ارائه می‌دهیم. البته هر ایرلاین، سبک و لوگوی خود را دارد اما به طور کلی تمامی هواپیماهای مسافربری سفید رنگ هستند.

1. رنگ سفید نور خورشید را منعکس می‌کند.

دلیل اصلی رنگ آمیزی سفید هواپیماها، انعکاس نور خورشید است. سایر رنگ‌ها نور را بیشتر جذب می‌کنند. این یک دلیل بسیار مهمی است زیرا زمانی که نور خورشید توسط یک هواپیما جذب می‌شود، باعث بالا رفتن دمای بدنه آن می‌شود.
نقاشی هواپیمای مسافربری به رنگ سفید، گرما و آسیب‌های احتمالی ناشی از نور خورشید را نه تنها در طول پرواز بلکه در حالت پارک شده در باند فرودگاه نیز به حداقل می‌رساند.

هواپیمای جت در حال رنگ‌شدن در آشیانه توسط 2 فرد

2. کم رنگ نمی‌شود.

هنگام پرواز در ارتفاعات، هواپیماها کاملا در شرایط جوی مختلفی قرار می‌گیرند. رنگ هواپیماها در طول زمان کم رنگ می‌شوند و بنابراین به خاطر زیبایی ظاهری، باید دوباره رنگ شوند. علاوه بر وزن اضافی بر هواپیما (که به معنی مصرف سوخت بیشتر است)، خود رنگ کردن آن نیز هزینه دارد.

هواپیمای بوئینگ737 در حال تعمیر

3. نشانه‌های آسیب به آسانی قابل تشخیص هستند.

به خاطر دلایل امنیتی، آسیب‌های ظاهری هواپیماهای تجاری مانند ترک و تورفتگی به طور منظم بررسی می‌شوند.
به جز سفید در هیچ رنگ دیگری، ترک‌ها، تورفتگی‌ها، نشت انواع روغن یا سوخت و سایر آسیب‌ها به سرعت قابل تشخیص و تعمیر نیستند.

هواپیمای درحال پرواز کنار پرنده‌ها در آسمان

4. برخورد پرندگان را کاهش می‌دهد.

برخورد پرنده با هواپیما در زمان پرواز در ارتفاع کم، تیک آف و یا فرود رخ می‌دهد. برخورد پرنده اتفاقی رایج بوده و ممکن است موجب آسیب‌های مهم برای هواپیما باشد.
رنگ سفید می‌تواند وضوح هواپیما را افزایش دهد و به طور بالقوه امکان تشخیص و فاصله گرفتن پرندگان را بیشتر کند.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *