خانه آقازاده – خانه روی اسکناس دوهزار تومانی!

خانه آقازاده، خانه روی اسکناس دوهزار تومانی
اسماء بهتاش
12 تیر 1399

آیا تا به حال به تصویر روی اسکناس دو هزار تومانی توجه کرده‌اید؟ می‌دانید خانه‌ای که روی این اسکناس نقش بسته، کجاست؟ این خانه یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران است که به خانه آقازاده مشهور است. در این پست از آذربلیط با ما همراه باشید تا این خانه را بهتر بشناسید.
خانه آقازاده یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار است که در شهر ابرکوه استان یزد قرار دارد. مساحت این خانه 820 متر مربع بوده و به یکی از ثروتمندان ابرکوه، سید حسین ابرقویی، تعلق دارد.
آنچه در این خانه توجه همه را به خود جلب می‌کند، بادگیرهای زیبا و چشمگیر آن است و در دهانه آن 19 دریچه تنظیم هوا وجود دارد. مساحت بادگیر 18 متر مربع و ارتفاع آن نیز 18 متر است. جالب است که حتی زمانی که هیچ بادی نمی‌وزد، این بادگیر می‌تواند تنظیمات هوا را انجام دهد. از دیگر ویژگی‌های متمایز این بادگیر، دوطبقه بودن آن است که تنها خانه در دنیا با بادگیرهای دوطبقه می‌باشد.
هر جاذبه تاریخی در کشور، نشانی از نبوغ ایرانی است. به هر بخش که توجه کنید خواهید دید که چگونه هوشمندانه و هدفمند طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، کلاه فرنگی خانه آقازاده، مقرنس کاری شده و به گونه‌ای طراحی شده که نور آسان‌تر وارد خانه شود.
زیبایی و منحصر به فرد بودن این خانه باعث شد که به عنوان طرح روی اسکناس دو هزار تومانی انتخاب شود. بنابراین در سال 1393 تصویر آن روی سری سوم اسکناس‌های دوهزار تومانی چاپ شد.

چاپ تصویر خانه آقازاده روی اسکناس دوهزار تومانی

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *