کال جنی، محل زندگی ارواح و جن‌ها در گذشته

کال جنی در طبس از نمای بالا
اسماء بهتاش
12 تیر 1399

سفر به ناشناخته‌ها، تفریح مورد علاقه افرادی است که حس کنجکاوی زیادی دارند. کنجکاوی باعث می‌شود مکان‌های جدیدی کشف کرده و رمز و راز مکان‌های اسرارآمیز را کشف کنید. سرزمین ایران پر است از مکان‌های عجیب که چشم انتظار بازدید گردشگران هستند. یکی از این مکان‌های شگفت‌انگیز، کال جنی در طبس است که مردم منطقه معتقدند در گذشته محل زندگی ارواح و جن‌ها بوده است. در این مطلب از آذربلیط اشاره‌ای خواهیم داشت به حقایق این دره اسرارآمیز!

کال جنی در طبس از نمای پایین

کال جنی، دره‌ای حیرت انگیز و کمی خوفناک است و در اطراف روستای ازمیغان طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد. کال یعنی دره‌ای که با جریان آب و سیلاب ایجاد شده است. جالب است که دره جن‌ها در منطقه‌ای بیابانی واقع شده اما آب به فراوانی در آن جریان دارد و حوضچه‌ها و آبشارهای کوچک در آن به چشم می‌خورند که بهشتی در دل بیابان برای گردشگران فراهم می‌کنند.

طبیعت زیبای کال جنی در طبس

چرا کال جنی به جاذبه‌ای ترسناک تبدیل شده است؟

به این دره، دودکش جن نیز گفته می شود، دلیل این نامگذاری وجود ستون بزرگی است که شبیه دودکش می‌باشد و کمی وهم آلود است. علاوه بر این، هنگام قدم زدن در میان دیواره‌های تنگه، صداهای مخوفی را خواهید شنید که ناشی از ریزش سنگریزه‌ها از بالای حفره در اثر وزش باد است. داستان‌های مختلفی در مورد این دره گفته شده که صحت آنها همچنان در هاله‌ای از ابهام است. به گفته برخی افراد، عده‌ای از پیروان میترائیسم برای عبادت به این دره می‌رفتند و این شایعه را منتشر کردند که در این دره جن حضور دارد تا از آزار و اذیت دیگران در امان بمانند. از سوی دیگر مردم محلی صدای باد عجیب را به صدای جن‌ها و ریزش سنگ‌ها را به پرتاب سنگ از سوی جن‌ها تشبیه کرده و به این شایعه دامن زده‌اند.

کال جنی طبس

ساختار شگفت‌انگیز کال جنی

کال جنی طبس که به گرند کانیون آمریکا شباهت دارد، از یک دره اصلی و چند دره فرعی تشکیل شده است. نمای دیواره‌ها به گونه‌ای است که گویی شاهکار طبیعت بوده و در اثر فرسایش و جریان آب شکل گرفته‌اند اما در حقیقت این‌ها ساخته دست بشر هستند. تمامی حفره‌ها، تالارها و اتاق‌های موجود در این دره، توسط انسان پدید آمده اند. دره اصلی از نخلستان شروع می‌شود و تا روستای ازمیغان ادامه دارد. در مسیر، تونل‌ها و خانه‌هایی وجود دارند که به آنها خانه قبر می‌گویند. گفته می‌شود که این تونل‌ها در زمان ساسانیان ساخته شده‌اند.

کال جنی طبس از نمای دور

دسترسی به دره جن‌ها

مسیری که آذربلیط برای شما پیشنهاد می‌کند به این صورت است که از کنار فرودگاه طبس به سمت دو راهی استخر شاعر بروید و حدود 5 کیلومتر به مسیر ادامه دهید. پس از آن به ابتدای دره خواهید رسید. از اینجاست که منطقه سرسبز و دیواره‌های عجیب آغاز می‌شوند. اگر به سفر تنهایی علاقه دارید، حداقل در بازدید از دره جن‌ها، این عادت خود را کنار بگذارید و به همراه یک لیدر، راهی این منطقه شگفت انگیز شوید.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *