گلابگیری کاشان، جشنواره‌ای با عطر خوش گل محمدی

خانمی در حال حمل گل‌های محمدی برای گلاب‌گیری
اسماء بهتاش
12 تیر 1399

بهار، فصل زیبای برداشت گل محمدی است. در این زمان از سال شهر کاشان پر از عطر و بوی گل محمدی می‌شود. در این شهر، گلابگیری با مراسم های ویژه ای همراه است. جشنواره گلاب گیری کاشان یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین جشنواره‌های ایران است. این مطلب از آذربلیط شما را با این جشنواره خوش عطر و بو آشنا می‌کند.!

نگاهی کلی به جشنواره گلابگیری کاشان

کاشان مهمترین مرکز تولید خوشبوترین گل ایران است. قدمت کاشت گل محمدی به هفت هزار سال پیش برمی‌گردد. مراسم گلابگیری محبوبیت خاصی بین مردم ایران و گردشگران خارجی دارد. در طول دو تا سه هفته اردیبهشت که این جشن برگزار می‌شود، گردشگران زیادی از گوشه و کنار ایران و جهان به سوی کاشان جذب می‌شوند. گلاب قمصر کاشان در سطح جهانی مشهور است و به عنوان سوغاتی کاشان به فروش می‌رسد. مراسم گلابگیری به این صورت است که گل محمدی توسط کشاورزان و باغ داران چیده شده و به محل برگزاری مراسم منتقل می‌شوند. کاشان در منطقه کویری قرار دارد و آب و هوای آن در طول روز گرم است به همین دلیل جشن گلابگیری در ساعات اولیه روز و پیش از گرم شدن هوا برگزار می‌شود. در این مراسم، گل‌های چیده شده از مزارع به همراه آب در دیگ‌های مسی ریخته شده و روی آتش قرار می‌گیرند. مراسم گلابگیری برای مردم ایران از اهمیت مذهبی نیز برخوردار است زیرا هنگام پخته شدن گل‌ها، دعاهای مذهبی خوانده می‌شوند. مردم محلی کاشان به گردشگران و بازدیدکنندگان، فرآیند گلابگیری را بیان می‌کنند.

گل‌های محمدی در دستان کشاورز

زمان گلاب گیری کاشان

جشن گلابگیری کاشان هر ساله از اردیبهشت شروع شده و تا دو یا سه هفته ادامه می‌یابد. این مراسم ابتدا از شهرهای قمصر و نیاسر آغاز می‌شود و سپس در دیگر شهرها و روستاهای کاشان نیز برگزار می‌شود. جشن گلابگیری در نیاسر از 8 اردیبهشت، جشن گلابگیری در قمصر از 10 اردیبهشت و جشن گلابگیری در برزک نیز از 20 اردیبهشت آغاز می‌شود. اگر برای بازدید از گلاب گیری کاشان کمی دیر کرده باشید، پیشنهاد می‌کنیم روستای وادقان را برای سفر خود انتخاب کنید، زیرا جشن گلابگیری در این روستا در اواخر اردیبهشت برگزار شده و گلاب آن نسبت به سایر شهرها دیرتر آماده می‌شود.

گل‌های محمدی در سبد‌های گلابگیری

بهترین گلاب

در سفر به کاشان در اردیبهشت ماه، از خرید گلاب غافل نشوید. اما هر نوع گلابی را برای خرید انتخاب نکنید و حتما به کیفیت آن نیز توجه کنید. گلاب خالص باید شفاف باشد و ذرات معلقی درون خود نداشته باشد. عطر گل محمدی در گلاب ملایم‌تر است، اگر گلابی که قصد خرید آن را دارید، عطر تندی داشته باشد، احتمالا اصل نیست. گلاب اصل مزه تلخی دارد و این تلخی نشان دهنده آن است که برای تهیه گلاب از میزان گل محمدی بیشتری استفاده شده است. اما به یاد داشته باشید که این تلخی سریع از بین می‌رود و سر زبان را نمی‌سوزاند. در نهایت گلاب خالص و اصل، ماندگاری بیشتری دارد.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *