بیشتر خیابان‌های ژاپن اسم ندارند

یک‌خانم و یک‌آقا در ژاپن در حال نگاه‌کردن به نقشه
اسماء بهتاش
12 تیر 1399

همه ما عادت داریم خیابان‌ها را با اسم بشناسیم و زمانی که می‌شنویم خیابان‌های یک کشور اسم ندارند، قطعا تعجب می‌کنیم. چطور ممکن است که خیابانی فاقد نام باشد؟! حتما فکر می‌کنید در چنین شرایطی آدرس‌دهی بسیار دشوار است اما بهتر است بگوییم که این کار چندان هم غیرممکن نیست. ژاپن از جمله کشورهایی است که خیابان‌های آن نامگذاری نشده‌اند. مردم این کشور با هوش و استعدادی که دارند قطعا روشی برای آدرس‌دهی نیز در نظر گرفته‌اند. در این مطلب از آذربلیط، با ما همراه باشید تا ببینید که چرا خیابان‌های ژاپن اسم ندارند و روش آدرس‌دهی آنها چگونه است؟

ژاپنی‌ها برخلاف بسیاری از کشورها، به جای نامگذاری خیابان‌ها، شماره گذاری بلوک‌ها یا مربع‌های مسکونی را ترجیح داده‌اند. بلوک در واقع کوچکترین جز یک شهر است که با معابر پیرامونی احاطه شده است. البته استثناهایی نیز وجود دارند و برخی از خیابان‌ها دارای اسامی هستند مانند خیابان‌های اصلی، گرچه این نام‌ها همچنان توسط مردم محلی، کارمندان پستی و غیره نادیده گرفته می‌شوند.

نقشه‌ای در مترو شهر ژاپن و خیابان‌هایی که شماره دارند

در سفر به ژاپن حتما به یاد داشته باشید که هنگام پرسیدن آدرس یک مکانی، به جای اینکه بگویید در کدام خیابان قرار دارد، بپرسید که در کدام بلوک واقع شده است. برای ما که عادت داریم خیابان‌ها را به اسم بشناسیم، گردش در چنین شهری ممکن است گیج کننده باشد زیرا پیدا کردن بلوک مورد نظر کمی دشوار است. در سفر به ژاپن بهتر است یا با یک راهنما یا فردی که منطقه را خوب می‌شناسد همراه شوید یا از یک نقشه و جی‌پی‌اس استفاده کنید. گم شدن در مقصد یکی از بدترین اتفاقات ممکن در سفر است.

خوشبختانه، زمانی که در شهرهای ژاپن قدم می‌زنید، متوجه خواهید شد که نقشه‌های زیادی در مکان‌های کلیدی مانند ایستگاه‌های مترو و اتوبوس نصب شده‌اند، بنابراین پیدا کردن بلوک‌های نزدیک به موقعیت شما چندان هم کار سختی نیست. پس نگران پیدا کردن آدرس در شهرها و خیابان‌های ژاپن نباشید.

نقشه‌ی بلوک‌ها در ایستگاه مترو

نکته جالب دیگر این است که خانه‌ها یا ساختمان‌های داخل یک بلوک نیز شماره‌گذاری شده‌اند اما در نگاه اول این اعداد چندان آشکار نیست. زیرا ممکن است خانه شماره 1 در کنار خانه شماره 12 و آن هم در کنار خانه 9 واقع شده باشد. احتمالا به این فکر می‌کنید که در خیابان‌های ژاپن چه خبر است؟! بهتر است بگوییم که معمولا ساختمان‌ها براساس زمان ساخت آنها در آن بلوک شماره‌گذاری می‌شوند. بنابراین زمانی که یک بلوک ساخته می‌شود، اگر در آن بلوک سه خانه وجود داشته باشد، آنها به ترتیب 1، 2 و 3 شماره گذاری می‌شوند. اگر ساختمان دیگری در آن بلوک ساخته شود، بدون توجه به اینکه در کجای بلوک قرار دارد، شماره 4 به آن ساختمان اختصاص می‌یابد.
ژاپن یکی از مقاصد مشهور جهان است که لقب «سرزمین آفتاب تابان» به خود گرفته است. اگر تا به حال به این کشور سفر کرده باشید و از گشت و گذار در خیابان‌ها و آدرس‌دهی در شهرهای آن خاطره‌ای داشته باشید، در قسمت نظرات، خاطرات خود را با ما در میان بگذارید.

در ژاپن، راننده در سمت راست خودرو می نشیند و خودروها در جاده های دو طرفه، از سمت چپ حرکت می کنند. در واقع ژاپن یکی از کشورهای راست فرمان می باشد. برای ایرانی ها که صندلی راننده در سمت چپ است، رانندگی در خیابان های ژاپن کمی دشوار است.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *