یئری، شهر آدم‌های بی‌دهان

نمایی از شهر یئری به عنوان شهر آدم‌های بی دهان
اسماء بهتاش
5 شهریور 1399

تا به حال نام شهر یئری به گوشتان رسیده است؟ شهر آدم‌های بی‌دهان چطور؟ اگر برای اولین بار است که این اسامی را شنیدید، حتما وجود شهری با آدم‌های بدون دهان شما را متعجب کرده است. در این مطلب از آذربلیط، قصد داریم شهر یئری در مشگین اردبیل را برای شما معرفی کنیم.

چرا یئری، شهر آدم‌های بی‌دهان نام گرفته؟

سنگ افراشت‌های موجود در این منطقه، دلیل شهرت یئری هستند. این سنگ افراشته‌ها به شکل انسان‌های دست به سینه هستند که با خنجر به کمر بسته شده‌اند. در این مجسمه‌ها چهره انسان‌های بدون دهان روی آنها حک شده است. تنها مجسمه‌ای که دارای دهان است، متعلق به یک زن می‌باشد. ارتفاع این سنگ افراشت‌ها بین 35 تا 250 سانتی متر است.

مجسمه‌های بی دهان شهر یئری

موقعیت شهر یئری

یئری منطقه‌ای باستانی در استان اردبیل است. این منطقه در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر و 65 کیلومتری اردبیل قرار دارد. این منطقه زمینی به وسعت 400 هکتار را پوشش داده و از سه بخش دژ نظامی، قوشا تپه و معبد تشکیل شده است.
از تصاویر نیز مشخص است که این منطقه تاریخ دور و درازی دارد. قدمت قوشا تپه به هزاره هفتم قبل از میلاد می‌رسد و دژ و معبد نیز به 1،450 سال پیش از میلاد تعلق دارد. بیش از 300 سنگ افراشته باستانی وجود دارد که متعلق به دوران اواخر مفرغ، دوره نوسنگی، مس سنگی و اوایل آهن هستند.
اگر به جاذبه‌های تاریخی علاقه دارید، در سفر به استان اردبیل، بازدید از این منطقه باستانی را فراموش نکنید.

بخش نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *